In Memoriam Henk van Remmen

Op 21 november 2022 overleed onze oud-R&S-leider en bestuurslid Henk van Remmen. Een dag later zou hij 87 jaar oud geworden zijn. In zijn 86 jaren heeft hij veel met, en vooral voor scouting gedaan. Het begon ooit in Dieren, waar zijn hele familie bij scouting zat. Henk startte als welp en werd uiteindelijk welpenleider, zijn vrouw Diny verkennerleidster. In 1970 verhuisden Henk en Diny naar Zetten met hun kinderen.

In 1976 werd de Lingegroep heropgericht en was ook onderdak voor de welpen- en verkennersgroep nodig. De oude blokhut aan het Zwarte Veld (nu bekend als Wageningsestraat achter 97, achter het VSO Mefortacollege) was een bouwval. Henk was afgestudeerd en werkzaam als bouwkundige en kon helpen bij het herstel. Henk herbouwde met vele anderen het gebouw, van vloer tot dak, van luiken tot toiletten. In het jubileumboek “75 jaar georganiseerd kattenkwaad” van Scouting Zetten (Schmits et al, 2011) vertelt Henk: “We groeven voor de aanleg van een elektriciteitskabel en een waterleiding met de schop een diepe sleuf van 150 meter lang vanaf de woning van de familie De Vries aan de Wageningsestraat. Naast de blokhut werd een diepe put gegraven, waarin een zinkput werd geplaatst voor de opvang van hetgeen uit het nieuwe toilet werd aangevoerd.”

Nadat de middag-welpenhorde goed liep, startte Henks vrouw Diny met anderen de ochtendhorde op. Toen de eerste verkenners te oud werken, begon Henk met andere “begeleiders” de Rowan en Sherpa Afdeling 354. Henk had daarmee naar eigen zeggen vele jaren een mooie tijd. Hoogtepunt was steeds het zomerkamp, met de rugzak naar het buitenland.

Henk was deelnemer aan de eerste Winterhike van Scouting Zetten, rondom het Ardense Spa in 1978. Het vroor ’s nachts meer dan 22 graden. Henk meldt in het Jubileumboek dat hij ’s nachts niet kon slapen van het geluid van zijn eigen klapperende tanden. Henk deed in die tijd ook aan yoga.

In 1985 verhuisde Scouting Zetten van het Zwarte Veld naar de huidige locatie aan de Ds. Piersonstraat. Henk was één van de trekkers van de verbouwing. In 1993 en 2004 werden er nog eens flinke uitbreidingen en aanpassingen aan het gebouw toegepast, met steeds weer Henk als één van de leiders, en als lid van de Bouwcommissie ook lid van het Stichtingsbestuur van de scoutinggroep. Met veel tweedehands materiaal een degelijke ontwerpen is er een prachtig gebouw van gemaakt. De fundering onder het huidige gebouw heeft Henk samen met een tennisvriend geheel opgemetseld.

Later – Henk had zijn rol als R&S-begeleider aan zijn zoon Ronald(t) overgedragen – werd Henk gedurende 15 jaren penningmeester van het Stichtingsbestuur. Hij heeft vele mensen, waaronder ondergetekende, met veel geduld, humor en een warme kop koffie, bij hem thuis aan het Zettense De Hartogplein door de kasboekhouding van de speltakken heen geloodst. De administratieve chaos die wij speltakpenningmeesters er soms van maakten trok Henk met een knipoog en een zucht weer recht.

In 2005 werd Henk door de groep geëerd voor al zijn inzet met het Zilveren Waarderingsteken van Scouting Nederland. In 2011 werd Henk door zijn vrouw Diny en anderen, waaronder het bestuur van Scouting Zetten, voorgedragen als Lid in de Orde van Oranje Nassau, voor zijn jarenlange inzet en sociale opstelling voor onze maatschappij, en scouting in het bijzonder.

In 2009 werd Henk lid van de Jubileumcommissie van Scouting Zetten, als lid van de Hoofd-, Boek- en Reüniecommissie. Het werd met zijn hulp een fantastisch feest in 2010 en 2011.

Een korte rekensom leert ons dat Henk zo’n 35 jaar actief is geweest voor Scouting Zetten, en zeker 70 jaar als scout. Ikzelf herinner me Henk als een zeer warm mens, altijd in anderen geïnteresseerd en hulpvaardig. Als we elkaar op de blokhut of bij een andere gelegenheid tegenkwamen vroeg hij altijd hoe het ermee was, wat je deed. We gaan Henks warmte missen! We wensen Diny, zijn kinderen, kleinkinderen en verdere familie heel veel sterkte met dit grote verlies.

Jeroen Oorschot en Mark van Wesemael Namens de Platypus 2023 Winterhike organisatie van Scouting Zetten

Reacties zijn gesloten.